Platja de la Marquesa, Delta de l'Ebre |
En els versos següents,
corresponents al poema “Suor de calç”, del recull Nura (premi Viola d’Or als Jocs Florals, premi de la Crítica Serra d’Or i premi Nacional de la
Crítica) adquireix un to de sentència, a través de frases contundents que
semblen independents entre elles, i que transmeten la idea que la seua pàtria
és la poesia, però no amb exclusivitat ni tancament. S’expressa amb total
convicció, deixant entreveure influències bíbliques i evidenciant mestratges
múltiples, amb una estima —i una exigència— innegable per la pròpia cultura:
La
bondat i el perdó sé que ens poden fer lliures
Crec
que Déu més que encens el que vol és justícia Com es pot salvar mai la cultura d’un poble
de bell catalanesc que engendra caïnites!
El poder que corromp desvirtua sintagmes
La vivesa del savi és viure i deixar viure
Tant de camp devastat tantes cales rompudes
Ja no em queda més pàtria que la biblioteca
Cada nit fins molt tard entre llibres i espelmes
amb el Rèquiem de Mozart vull fer que els mots fruitin [...]
En els dos últims versos comparteix amb el lector
el procés de composició poètica (recordeu l’última estrofa d’aquell poema
carnerià?: http://unversununivers.blogspot.com.es/2012/03/el-plaer-tambe-descriure.html. En el
mots, a més, hi descobrim saviesa, justícia, poder, bondat, perdó, llibertat...
No s’hi posa per poca cosa, en Pons. Al
final del poema, gira la vista enrere per retrobar-hi l’al·lot de joventut en
una època grisa:
Ara sé que al qui perd li emmordassen la història
que alcen pols i extravien les marxes i els himnes
Vaig ser un fill agraït de la col·lecció Austral
Dintre meu duc encara l’al·lot de les golfes
Formalment, crida l’atenció el fet de no emprar
gairebé signes de puntuació, no hi ha punts ni comes que emmarquen sintagmes.
El vers esdevé mesura d’expressió sublim. I això ens porta a valorar l’aspecte mètric. Nura el formen set poemes amb un total de 607 versos. Tots els
poemes estan formats per una tirallonga seguida de versos, sense punts i a part
i sense particions estròfiques, la qual cosa ens suggereix que el pensament li flueix
lliure, i que tot el que expressa forma part del seu jo i no es pot entendre
aïlladament.
Pel que fa al recompte sil·làbic, tots els versos
són dodecasíl·labs, i l’aspecte
potser més remarcable és l’obsessiu ritme
anapèstic que flueix insistentment vers rere vers. Recordeu que aquest
ritme resulta de l’alternança de dos síl·labes àtones (A)i una de tònica (T),
en aquest ordre. Comproveu-ho en els tres versos següents del poema IV,
“Insulària”:
Un poema pot ser rellegit un mandala
A A T A (A) T A A T A A T
una forma de crit un intent d’oració
A A T A A
T A A
T A A T
Cada
vers com un mantra i els mots una agulla
A
A T A
A T A
A T A
A T
Si hi teniu l’oportunitat, deixeu-vos capturar per
Ponç Pons, una veu madura i compromesa, farcida de records i delerosa de
vivències. I si en voleu sentir una versió musicada, Guiem Soldevila ha traslladat al pentagrama el llibre Nura. Feu-ne un tastet, no està gens malament: http://www.youtube.com/watch?v=KtpEqqzcHkw.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada